vaniljfudge

What?! Kan man baka vaniljfudge, hemma, och inte köpa färdigt i affären!! Thats AMAZING! Jag viste faktiskt innan att man kunde baka vaniljfudge, men jag har inte tänkt tanken att jag fatiskt kan baka detta på egen hand, mitt egna lördagsgodis utan konstiga medel, haha.
 
Här är ett recept på vaniljfudge!!! (Jag hittade receptet HÄR). Jag har inte bakat det än, men jag kan lova er att jag kommer att göra det! Jag vet inte om detta är det bästa receptet på vaniljfudge, ni får väl annars Googla och kolla ;)

Ingredienser (24 portioner)

3/4 dl vispgrädde
225 g strösocker
75 g smör
1 msk honung
50 g hackad vit choklad
1 1/2 tsk vaniljsocker
skalet av en lime

 

Tillagning

  1. Värm försiktigt vispgrädde och strösocker i en tjockbottnad kastrull.
  2. Rör försiktigt med en slev tills sockret löst sig. Tillsätt smör och honung under omrörning.
  3. Låt koka utan lock till 116 grader. Mät med en bra termometer, helst elektronisk.
  4. Ta kastrullen från plattan och låt svalna en aning (under 100 grader.
  5. Rör ner vit choklad, vaniljsocker och limeskal. Vispa tills smeten är väl blandad och krämig.
  6. Häll upp massan i en form med raka kanter, ca 12x12 cm täckt med bakplåtspapper. Låt svalna något.
  7. Skär med oljad vass kniv fyrkantiga bitar. Låt kallna.
  8. Förvara bitarna i plastlådor i kylen.
 



Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (frivilligt)

Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?